Bij verandermanagement is een goede missie essentieel. Wat is nu de toegevoegde waarde van een goed geformuleerde missie? In de theorie “A Sense of Mission” van Campbell en Nash wordt het Ashridge Mission Model behandelt, managers en werknemers zoeken af en toe naar een doel en naar een gevoel van identiteit. Zij willen op dat moment meer dan loon, veiligheid en ontwikkeling van vaardigheden. In een verandertraject is de missie dus cruciaal, want je wil iedereen aan boord hebben. Een missie intern en extern een aantal functies:
-
Het inspireren en motiveren van managers en werknemers naar hogere niveaus van prestatie
-
Het op een consistente manier sturen van de toewijzing van bedrijfsmiddelen
-
Het helpt om cocurrerende en tegenstrijdige belangen van stakeholders in evenwicht te brengen
-
Het bieden van een gevoel van richting
-
Het bevorderen van de gedeelde waarden onder werknemers
-
Het opnieuw focussen van een organisatie tijden crisis
-
Het verbeteren van corporate prestatie.
Het Ashridge Mission Model helpt om duidelijk over de missie na te denken en om deze te bespreken met stakeholders. Evenals het 7-S model van McKinsey benadrukt het Ashridge model de afstemming tussen strategie en waarden.
Figuur 1. The Ashridge Model, bron: www.12manage.com
Het Ashridge Model geeft een duidelijke samenhang weer tussen de Visie, Missie, Strategie en Waarden van een onderneming, zo heeft dit model dan ook de volgende stappen waarbij de kwaliteit van de missie statement gemeten kan worden:
Doel: De omschrijving van het doel (visie) dat inspirerend is voor stakeholders.
Strategie: Een omschrijving van de positionering binnen het domein en waarom deze aantrekkelijk is.
Waarden: Identificeren van de waarden en nagaan of deze overtuigingen verbonden zijn met het doel en of deze waarden het doel versterken.
Gedragsnormen: Een omschrijving van de gedragsnormen die als bakens van de strategie en waarden dienen. Tevens dient een werknemer aan de hand van deze gedragsnormen te kunnen beoordelen of zij zich correct gedragen.
Karakter: Geeft de omschrijving een juiste schets van de cultuur en is gemakkelijk interpreteerbaar.
Volgens de theorie van Thompson, Strickland en Gamble dient de Missie van een onderneming de volgende essentiële kenmerken te bevatten:
- De huidige bedrijfsbezigheden en de reden van hun bestaan.
- We zijn we, wat doen we en waarom doen we dat.
- De hanteren technologie, welke technieken zetten wij in bij het vervullen van de behoeften van onze klanten.
- Welke behoeften van klanten voorzien wij.
- Welke klantgroep wordt beoogd, wie is onze klant.
In het boek : “In het belang van de zaak” van Quinn en Spreitzer wordt het zelfempowerment genoemd. Empowerment betekent letterlijk: 'machtigen' of 'in staat stellen'. In de praktijk gaat het doorgaans om het delegeren van verantwoordelijkheden aan medewerkers en het creëren van meer vrijheid om binnen die verantwoordelijkheden eigen keuzes te maken. Deze aanpak vereist ook 5 stappen waarbij het formuleren van een juiste missie de tweede stap is. Missie is noodzakelijk voor empowerment. Het maakt het mogelijk voor mensen om keuzes te maken, zonder dat ze door een ander persoon geleid worden. Een missie moet duidelijkheid verschaffen over de richting van een organisatie én tegelijkertijd de fantasie prikkelen. Wie een klimaat voor empowerment wil creëren moet zijn medewerkers betrekken bij het formuleren van de missie. Het top-down bepalen en overdragen van een missie is een recept voor mislukking.