Peter Finance Control Management
 info@pfcm.nl
AmericanDutchEnglish
Verandermanagement

De waarden van een bedrijf dienen als een leidraad in de achtervolging van de visie, missie en strategie en de wijze waarop deze worden nageleefd. Onder de waarden worden dan ook wel verstaan: overtuigingen,onderschijdingskenmerken en handelswijzen welke het management heeft bepaald dienen ervoor te zorgen dat de achtervolging van de visie en strategie, de dagelijkse werkzaamheden en het gedrag van medewerkers in de juiste banen wordt geleid. De waarden dienen als  leidraad bij het nemen van bedrijfsbeslissingen.

Afstemming tussen de waarden en de missie/strategie van alle stakeholders essentieel om de strategische intentie te achtervolgen. In het 7-s model van McKinsey wordt duidelijk hoe een bepaalde onderneming is georganiseerd en hoe de samenhang is tussen deze factoren. Hierbij wordt een onderscheid gemaakt tussen de “harde S-en”, Strategy, Structure en Systems en de “zachte S-en” zoals Skills, Staff, Style and Shared Values. Deze zachte S-en  worden grotendeels bepaald door de waarden binnen een onderneming.  Vaak wordt het 7-S model gebruikt bij een verandertraject omdat het duidelijk aangeeft hoe alles samen hangt binnen een onderneming. De harde S-en zullen later aan bod komen bij de analyse van de huidige situatie, omdat ik voornamelijk de “zachte S-en” wil behandelen zal ik deze kort toelichten:

  • De shard values is waar een onderneming voor staat en waar het in gelooft, het impliceert de centrale overtuigingen en houdingen. (strategische intentie)

  • Skills, de onderscheidende en kenmerkende mogelijkheden van de organisatie en het personeel

  • Stijl, hoe de managers zich gedragen ten opzichte van het bereiken van de doelstellingen (management stijlen)

  • Staff, de typen en aantallen personeel binnen een onderneming

Figuur 2. Het 7-S model, bron: www.12manage.com

Voorbeelden van de waarden van een onderneming kunnen zijn: Kwaliteitsniveau, Gelijke behandeling, Integriteit, Opleidingsniveau, Innovatie, Integriteit etc. Zoals je in deze waarden kunt opmaken zijn er veel raakvlakken met de “zachte S-en” van McKinsey.

 Skills zijn de onderscheidende en kenmerkende mogelijkheden van de organisatie en het personeel. Het beschikken over de juiste skills is ook stap 1 van zelfempowerment. Wie anderen wil helpen om te groeien in de vier dimensies van empowerment: Zelfbeschikking, Betekenis, Competentie en Invloed, moet eerst kijken hoe hij zelf ‘scoort’ op deze gebieden.

Stijl is hoe de managers zich gedragen ten opzichte van het bereiken van de doelstellingen (management stijlen). Om meer grip te krijgen op de managementstijl, kan er gebruik worden gemaakt van het model van Hersey & Blanchard. 

Figuur 3. Situationeel leiderschap Bron: 12manage.com

Staff is de typen en aantallen personeel binnen een onderneming. Het personeel of de bemensing verwijst naar een aantal zaken. Enerzijds zaken als afwezigheid, verzuim en het opleidingsniveau. Anderzijds betreft het abstractere zaken zoals motivatie en flexibiliteit van de medewerkers.

Maxwell heeft dan ook de volgende regel in zijn boek: “Law of Empowerment: Only Secure Leaders Give Power to Others.” Vooral in de hedendaagse Economie, waar managers meer met minder moeten doen, minder mensen, minder budget, minder ruimte voor fouten, hebben leiders geen andere keuze dan het empoweren van mensen zodat ieder zijn aandeel doet.

De shard values is waar een onderneming voor staat en waar het in gelooft, het impliceert de centrale overtuigingen en houdingen. (strategische intentie) De cultuur wordt door alle leden van een organisatie bepaald en omvat het geheel van gedeelde opvattingen, gemeenschappelijke waarden en normen.